The last mile problem is crucially important for big cities because it is difficult to find the ideal balance between different criteria: the mobility of people, comfort and unique characteristics of every person, the profit of transport system and other criteria in more complex models. To solve this problem for dynamic (not fixed) routes part, we offer to use ontological description of citizens and transport system for matching and multi agent technologies to plan different types of transport. To prove the idea a prototype of an intelligent multiagent transport system matcher was created. Based on a simple model with basic Person, Transport and Infrastructure description we proved the feasibility of the approach. In this paper for the first time, we present the Smart Transport System as a personal service provided for citizens. The main idea of the work to make a step for changing the current paradigm where people adjust their plans for transport schedules. The new paradigm will show how smart transport can provide personal service to every citizen according to their needs.
Предлагается метод построения расписания в задаче транс-портной логистики MDVRPTW на основе мультиагентного подхода. Рассматривается мультиагентная система взаимо-действующих грузовиков, складов и заказов. Для ограничения интенсивности переговоров агентов предложена организация сцены на основе триангуляции Делоне. Показано, что решение мультиагентной системы на 10–30% отличается от извест-ных эталонных решений, однако значительно превышает их по скорости получения, что дает возможность применять метод в системах реального времени.
A method of calculating the delivery plan with regards to coordination with a storehouse picker’s schedule in the consideration of intra-city food delivery has been analyzed and is being proposed. In order to assemble a client’s order, storehouse pickers are employed, who, upon notification, collect the necessary items for packaging and delivery. The picker’s assembly schedule should be consistent with couriers’ intended schedule of travel around the city; delivering packages to clients, according to the client’s preferred time windows. It is necessary to calculate a coordinated and conditionally optimal plan for storehouse pickers on the one hand, and for courier drivers on the other, taking into account their mutual interrelationship. At the same time, it is required to be able to provide a desired time window for delivery of the order to the client. These calculations result in minimizing the courier’s route, taking into account the forecast of traffic congestion at certain times of the day, adaptively redistributing the assembly of packages (order filling) to other stores, if all pickers in the current location are overloaded.
The paper studies the problem of initial routing of trucks for delivery of numerous cargos considering a range of criteria. The paper explicates the multi-agent approach to solving problem of initial scheduling based on the given set of orders statically (for construction of an initial schedule) as well as dynamically. Software implementation is presented as the system prototype. Efficiency of solutions for multi-agent and traditional algorithms is compared as well as result achievement speed and solution stability in relation to the sequence of orders.
В статье описаны основные функциональные возможности, а также разработка принципов интеллектуальной системы управления для консолидированных грузов в рамках внутрирегиональных поставок. Рассматривается применение адаптивного механизма планирования для гибкого решения логистических задач.
The article describes main functionalities and developing principles of intellectual management system for consolidated cargoes within intra-regional deliveries. The application of adaptive scheduling mechanism for flexible solving the logistic problems is considered.
Исследованы различные модели организации грузовых перевозок для компании с собственным парком грузовиков — от наиболее жестких, связанных с возвращением грузовиков на базу после каждой поездки, к более гибким, связанным с ожиданием заказов в пунктах разгрузки, разрешением грузовикам опаздывать с введением штрафов за опоздание и адаптивным перепланированием заказов в реальном времени. Полученные графики изменения прибыли во времени для каждой модели, позволяющие на практике показать и оценить преимущества перехода к принятию решений в реальном времени. Исследованы зависимости прибыли компании от числа грузовиков.
В статье описываются результаты реализации первой версии системы моделирования FTL-перевозок в транспортной логистике на основе мультиагентной платформы. Основное внимание уделено обеспечению интерактивного взаимодействия всех пользователей системы – операторов, диспетчеров водителей (через мобильные наладонные устройства) и руководства, чтобы вовлечь их в процесс коллективного принятия решений.